دنیای بازی
دنیای بازی



وقتی برای اولین بار که در مورد بازی Le Tour de France كه از روی مسابقات واقعی با همین نام ساخته شده، شنیدم، خیلی خوشحال شدم كه اینبار یك بازی دوچرخه سواری آن هم دور فرانسه خواهیم داشت. اما پس از انجام بازی، متوجه شدم که Le Tour de France اصلاً چیزی نیست كه انتظار داشتم، چون به طور كلی بازی ای عجیب با سبكی عجیب تر است و بیشتر شبیه به یك عنوان RTS و یا بخش B-Spec بازی Gran Turismo 5 است.



گرافیك


Le Tour de France در بخش گرافیك هم حرفی برای گفتن ندارد. طراحی دوچرخه سواران خوب است، ولی موضوع وقتی نا امید كننده می شود كه متوجه می شوید تمام دوچرخه سواران یك شكل هستند. این یعنی اگر لباس یك نفر شبیه شما باشد (هم تیمی ها) شما دقیقاً با یك دوقلو از شخصیت خود روبرو هستید. پس چه بلایی سر چهره واقعی دوچرخه سواران می آید؟ محیط كمی بهتر از شخصیت ها است، ولی Draw to Distance ضعیف و تار بودن اطراف این موضوع را مطرح می كند كه بازی حتی HD هم نیست! تصور كنید سازندگان چقدر زیبا می توانستند محیط فرانسه را به تصویر بكشند، ولی نتیجه آن طور كه فكر می كنیم، نیست. خوشبختانه فریم بازی در كنار تعداد زیاد دوچرخه سواران خوب و ثابت است. هر چند این موضوع را باید در ذهن داشت كه شما فقط نظاره گر مسابقه هستید.

موسیقی/صداگذاری


نكته مثبت و یا منفی در این بخش وجود ندارد. موسیقی فقط در منوی بازی است و صدای محیط هم خیلی معمولی كار شده، ولی جالب می شد كه وقتی از طریق بیسیم به یار خود فرمانی را می دهید، دوچرخه سوار شما آن را به زبان بیاورد. گاه صدای هم تیمی های شما از طریق بیسیم شنیده می شود كه این بخش می توانست خیلی هیجانی تر و جالب تر كار شود.

گیم پلی


در منوی اصلی می توانید مسابقات معمولی را انتخاب كنید، ولی گزینه اصلی، تور بزرگ فرانسه است كه با انتخاب آن، صفحه انتخاب تیم دوچرخه سواری باز می شود. در این صفحه می توانید كشورهای مختلف را بر مبنای قدرت آن ها انتخاب كنید و دوچرخه سواران واقعی را جزو تیم خود قرار دهید. بازی در این بخش پوشش خوبی از بهترین های دنیا می دهد. پس از انتخاب تیم مورد نظر، وارد تور می شوید، اما بگذارید اول با نحوه كاركرد بازی آشنا شویم. در منوی اصلی بخشی به نام Training دارد كه البته آن طور كه فكر می كنید، نیست و این بخش چند عكس به شما نشان می دهد و از روی این عكس ها كنترل و سیستم بازی را نشان می دهد.

پس از ورود به تور، مسیر كلی این طور نشان داده می شود كه شما هر بار باید یك مقدار مشخصی از آن را پیش بروید كه این تقسیمات جاده ای در حقیقت، در مناطق مختلف فرانسه هستند. آب و هوا و نوع زمین های منطقه از روی واقعیت ساخته شده، ولی جاده ها شبیه سازی كامل نیستند. حال وقت مسابقه است و شما در كنار تعداد بیشماری از دوچرخه سواران قرار می گیرید. این تعداد زیاد كه بیش از بیست نفر هستند را می توان به یكی از نكات مثبت بازی اضافه كرد كه مشكل تكنیكی هم ایجاد نمی كند. شما در این بازی كنترل مستقیم دوچرخه سوار را بر عهده ندارید كه بزرگترین ضعف این بازی و تیر خلاصی بر تمام آرزوهای ما است.

همانطور كه در ابتدای مقاله ذكر شد، این بخش خیلی شبیه به قسمت B-Spec در بازی Gran Turismo 5 است كه در آن شما استراتژی دوچرخه سوار را كنترل می كنید، نه خود او را. با دكمه A (در نسخه X360) می توانید فرمان سریع رفتن را بدهید و با دكمه B سرعت را كاهش می دهید. باید به خوبی در این بخش نقش خود را ایفا كنید، چون اگر از اول مسابقه با سرعت حركت كنید، در اواسط كار نفس كم می آورید، پس باید جاده را سنجیده و طبق برنامه پیش بروید. در بازی تمام اعضای تیم شما حضور دارند و می توانید با كمك آن ها كارهای زیادی را انجام دهید. هر چند ایده این بخش جالب است، ولی خوب عمل نمی كند.

می توانید با دستور Protect از یار خود بخواهید كه از پشت، شما را پوشش داده تا نفرات بعدی به طور مثال در سر پیچ ها نتوانند از شما سبقت بگیرند. می توانید چیدمان حركتی تیمتان را به صورت دایره ای بچینید و یك نوع قلعه متحرك برای خود درست كنید. دستورهای زیادی در بازی وجود دارند، ولی به خوبی عمل نمی كنند و بهتر است كه حواستان به دوچرخه سوار خودتان باشد. در حالیکه حتی كنترل جهت حركت دوچرخه سوارتان را ندارید، دوربین بازی یك نما بیشتر به شما نمی دهد و نماهای دیگر برای مشاهده سمت راست و چپ هستند. كنترل دوربین در بخش B-Spec بازی GT5 خیلی موثر بود و از جهتی تنوعی به بازی می داد، اما Le Tour de France از این بخش ضربه می خورد. با كمی پیشروی گیم پلی بازی خیلی ساده و خسته كننده می شود، چون شما فقط نقش نظاره گر را دارید و گاه باید چند دكمه برای نحوه چگونه حركت كردن دوچرخه سوار خود بزنید.

نتیجه گیری


سازندگان فرانسوی این بازی قصد داشته اند که نوآوری زیادی داشته باشند و این در حالیست كه این سبك خیلی بكر است و تا به حال عنوان شاخصی در سبك دوچرخه سواری عرضه نشده كه حال دچار كلیشه شده باشد و نیازی به نوآوری داشته باشد. چه بسا كه این نوآوری اصلاً خوب عمل نمی كند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نوشته شده در تاريخ یک شنبه 19 تير 1390برچسب:, توسط پیمان محمدی |